Hari ‘Arafah ialah hari sembilan Zulhijjah. Ia adalah hari terbaik sepanjang tahun kerana Nabi s.a.w. bersabda; “Tidak ada hari yang paling banyak Allah membebaskan hambanya pada hari tersebut dari neraka dari hari ‘Arafah” (Riwayat Imam Muslim).
Adapun
disunatkan berpuasa pada hari tersebut, dalilnya ialah; hadis dari Abu
Qatadah r.a. yang menceritakan; Nabi s.a.w. ditanya tentang puasa hari ’Arafah. Baginda bersabda; “(Puasa hari itu) dapat menghapus dosa tahun lalu dan yang akan datang” (Riwayat Imam Muslim).
Keutamaan Hari Arafah
Hari Arafah merupakan hari yang mempunyai kelebihan tersendiri. Jika para jemaah haji diwajibkan berada di padang Arafah untuk wuquf di sana,
kita yang tidak berkesempatan untuk menunaikan haji dianjurkan untuk
berpuasa pada hari ini. Kedatangannya setahun sekali ini janganlah
disia-siakan. Kita juga dianjurkan untuk berzikir dan berdoa kepada
Allah pada hari ini. Di sini dipetik beberapa buah hadis untuk renungan
kita bersama.
Adapun tentang fadhilah atau keutamaan berpuasa hari Arafah tanggal 9 Dzulhijjah didasarkan pada hadits berikut ini:
صَوْمُ يَوْمِ عَرَفَةَ يُكَفِّرُ سَنَتَيْنِ مَاضِيَةً وَمُسْتَقْبَلَةً وَصَوْمُ عَاشُوْرَاَء يُكَفِّرُ سَنَةً مَاضِيَةً
Puasa
hari Arafah menebus dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang
dan puasa Asyura (10 Muharram) menebus dosa setahun yang telah lewat. (HR Ahmad, Muslim dan Abu Daud dari Abi Qotadah)
Daripada
Abi Qatadah al-Ansari bahawa Rasulullah S.A.W telah ditanya mengenai
puasa hari Arafah? maka jawab Rasulullah S.A.W yang artinya : Dikaffarah(ampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang.
Selain itu, memang pada hari-hari pada sepersepuluh bulan Dzulhijjah adalah hari-hari yang istimewa untuk menjalankan ibadah seperti puasa. Abnu Abbas RA meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda:
مَا
مِنْ أيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيْهَا أَحَبَّ إِلَى اللهِ مِنْ
هَذِهِ الْأَيَّامِ يَعْنِيْ أَياَّمُ اْلعُشْرِ قَالُوْا: يَا رَسُوْلَ
اللهِ! وَلَا الْجِهَادُ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ؟ قَالَ: وَلَا الْجِهَادُ
فِيْ سَبِيْلِ اللهِ إلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهُ فَلَمْ
يَرْجِعُ مِنْ ذَلِكَ شَيْءٌ
Diriwayatkan Rasulullah SAW bersabda:
Tidak ada perbuatan yang lebih disukai oleh Allah SWT, dari pada
perbuatan baik yang dilakukan pada sepuluh hari pertama di bulan
Dzulhijjah. Para sahabat bertanya: Ya Rasulallah, walaupun jihad di
jalan Allah? Rasulullah bersabda: Walau jihad pada jalan Allah kecuali
seorang lelaki yang keluar dengan dirinya dan harta bendanya, kemudian
tidak kembali selama-lamanya atau menjadi syahid. (HR Bukhari)
Puasa Arafah dan Tarwiyah sangat dianjurkan bagi yang tidak menjalankan ibadah haji di tanah suci. Adapun teknis pelaksanaannya mirip dengan puasa Ramadhan.
Bagi
kaum Muslimin yang mempunyai tanggungan puasa Ramadhan juga disarankan
untuk mengerjakannya pada hari Arafah ini, atau hari-hari lain yang
disunnahkan untuk berpuasa. Maka ia akan mendapatkan dua pahala
sekaligus, yakni pahala puasa wajib (qadha puasa Ramadhan) dan pahala
puasa sunnah. :
يُعْلَمُ أَنَّ اْلأَفْضَلَ لِمُرِيْدِ
التََطَوُّعِ أَنْ يَنْوِيَ اْلوَاجِبَ إِنْ كَانَ عَلَيْهِ وَإِلَّا
فَالتَّطَوُّعِ لِيَحْصُلَ لَهُ مَا عَلَيْهِ
Diketahui bahwa bagi
orang yang ingin berniat puasa sunnah, lebih baik ia juga berniat
melakukan puasa wajib jika memang ia mempunyai tanggungan puasa, tapi
jika ia tidak mempunyai tanggungan (atau jika ia ragu-ragu apakah punya
tanggungan atau tidak) ia cukup berniat puasa sunnah saja, maka ia akan
memperoleh apa yang diniatkannya.
Puasa Arafah Sunah bagi yang tidak melaksanakan Ibadah Haji
Puasa
hari ‘Arafah ialah puasa sunat pada hari kesembilan Dzulhijjah yang
disunatkan bagi mereka yang tidak melakukan ibadah haji. Kelebihan
berpuasa pada hari ini ialah ia dapat menghapuskan dosa-dosa setahun
yang telah lalu dan dosa setahun yang akan datang, sebagaimana hadith
yang telah diriwayatkan daripada Abu Qatadah al-Anshari ra:
Dan
Rasulullah SAW ditanya tentang berpuasa di hari ‘Arafah. Maka Baginda
bersabda: “Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan
datang.” (Hadith Riwayat Imam Muslim)
Manakala bagi mereka yang
melakukan ibadah haji pula adalah disunatkan untuk tidak berpuasa pada
hari ‘Arafah dan adalah menyalahi perkara yang utama jika mereka
berpuasa juga pada hari itu berdasarkan apa yang diriwayatkan dari Ummu
al-Fadhl binti al-Harith:
Ramai di kalangan sahabat Rasulullah
SAW yang ragu-ragu tentang berpuasa pada hari ‘Arafah sedangkan kami
berada di sana bersama Rasulullah SAW, lalu aku membawa kepada Baginda
satu bekas yang berisi susu sewaktu Baginda berada di ‘Arafah lantas
Baginda meminumnya. (Hadith Riwayat Imam Muslim)
Juga daripada hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah ra: Sesungguhnya Rasulullah SAW melarang berpuasa pada Hari ‘Arafah bagi mereka yang berada di ‘Arafah.
(Hadith Riwayat Abu Dawud dan an-Nasa’ie; at-Thabrani dari Aisyah rha)
[al-Imam as-Syaf’ie rh berpendapat; “Disunatkan puasa pada hari ‘Arafah
bg mereka yang tidak mengerjakan ibadah haji. Adapun bg yang mengerjakan
ibadah haji, adalah lebih baik untuknya berbuka agar ia kuat berdoa di
‘Arafah.” Dari pendapat Imam Ahmad rh pula; “Jika ia sanggup berpuasa
maka boleh berpuasa, tetapi jika tidak hendaklah ia berbuka, sbb hari
‘Arafah memerlukan kekuatan (tenaga).” Begitu juga dengan para sahabat
yang lain, lebih ramai yang cenderung untuk tidak berpuasa pada hari
‘Arafah ketika mengerjakan ibadah haji]
Disunatkan juga berpuasa
pada hari ke 8 Dzulhijjah di samping berpuasa pada hari ‘Arafah (9
Dzulhijjah) sebagai langkah berhati-hati yang mana kemungkinan pada hari
ke 8 Dzulhijjah itu adalah hari yang ke 9 Dzulhijjah (Hari ‘Arafah).
Bahkan adalah disunatkan berpuasa lapan hari, iaitu dari hari yang
pertama bulan Dzulhijjah hingga ke hari yang kelapan sama ada bagi orang
yang mengerjakan haji atau tidak mengerjakan haji, bersama-sama dengan
hari ‘Arafah.
Diriwayatkan dari Ibn Abbas ra: Rasulullah SAW bersabda: “Tiada
amal yang soleh yang dilakukan pada hari-hari lain yang lebih disukai
daripada hari-hari ini (sepuluh hari pertama dalam bln Dzulhijjah).” (Hadith Riwayat al-Bukhari)
Dalam hadith yang lain yang diriwayatkan dari Hunaidah bin Khalid, dari isterinya, dari beberapa isteri Nabi SAW: Sesungguhnya
Rasulullah SAW melakukan puasa sembilan hari di awal bulan Dzulhijjah,
di hari ‘Asyura dan tiga hari di setiap bulan iaitu hari Isnin yang
pertama dan dua hari Khamis yang berikutnya. (Hadith Riwayat Imam Ahmad dan an-Nasa’ie)
Adapun
berpuasa pada hari Aidiladha (10 Dzulhijjah) dan hari-hari tasyrik (11,
12 dan 13 Dzulhijjah) adalah diharamkan berdasarkan hadith yang
diriwayatkan dari Umar ra:
Bahawasanya Rasulullah SAW melarang
berpuasa pada dua hari, iaitu ‘Eid al-Adha dan ‘Eid al-Fitr. (Hadith
Riwayat Imam Muslim, Ahmad, an-Nasa’ie, Abu Dawud)
Serta hadith
yang diriwayatkan dari Abu Hurairah ra: Rasulullah SAW telah mengirimkan
Abdullah Ibn Huzhaqah untuk mengumumkan di Mina: “Kamu dilarang
berpuasa pada hari-hari ini (hari tasyrik). Ia adalah hari untuk makan
dan minum serta mengingati Allah.” (Hadith Riwayat Imam Ahmad, sanadnya
hasan) [Ulama Syafi’iyyah membenarkan untuk berpuasa pada hari tasyrik
hanya untuk keadaan tertentu seperti bersumpah, qadha puasa di bulan
Ramadhan serta puasa kifarah (denda). Puasa tanpa sebab tertentu pada
hari-hari ini (puasa sunat) adalah ditegah.]
sumber : http://www.allaahumma.com/
1 komentar:
Saya ingin puasa di hari aeofah tapi gak sempat2. Smg lain waktu bisa.
Posting Komentar